lördag 2 juli 2011

Första dagen i Rügen

Det har varit en regnig början på semestern. Det regnade i Sverige när vi gav oss av och det regnar fortfarande. Ett riktigt ordenligt åskväder härjar runt utanför fönstret. Vi bor precis invid havet i små lägenheter. Varje lägenhet är för 3-4 personer och med tanke på att vi från början skulle bli 5 personer, inkl assistenten, så har vi nu två lägenheter. Det var för sent att avboka.

I lägenheten på bottenplan bor mannen med dottern. Det är en handikappanpassad lägenhet - eller rättare sagt, det är en lägenhet i markplan med ett stort handikappanpassat badrum. För att komma in i badrummet kan man inte ha rullstol för sängen i rummet intill tar för stor plats.... Man kommer heller inte fram till garderoben med rullstol. Det är ännu trängre. Dotterns lilla Panthera Micro klarar precis att ta sig förbi sängen till badrummet, men inte ens den kommer fram till garderoben. Avståndet mellan sängen och garderoben är inte mer än 30 cm. Det är riktigt trångt. Fast badrummet är riktigt fint. Vi har fått låna en bärbar skötbädd från ett annat par som åker med oss. Totalt är vi sex familjer från RBU som åkt ner.

I lägenheten med uppgång på andra sidan huset, sett från första lägenheten, bor jag och minstingen. Vi har fått en ganska stor lägenhet på 40 kvm. Jag hade först tänkt att minstingen kunde sova i bäddsoffan och jag kunde ta stora sängen själv. Inte för att det inte skulle vara mysigt med minstingen bredvid mig, utan snarare för att hon väcker mig när hon dunkar sitt huvud i sängen för att somna. Samma sak när hon vaknar under natten och ska somna om. Sängen gungar av hennes dunkande och skulle väcka även den som sov djupt - vilket jag inte gör... Åskvädret där ute gör nog ändå att det blir vi två i stora sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar