torsdag 2 december 2010

Fixardag i snöyra

Snön yr där ute. Själv är jag hemma och har en fixardag. Det är ett bra sätt att få livet att gå ihop, att få en dag någon gång emellanåt och arbeta undan allt det där som annars bara ligger som ett enda stort stressmoment. Assistanstider ska inrapporteras varje månadsskifte. Det går dubbelt så fort om jag får göra det dagtid jämfört med kvällstid, tvätt som ska fixas, saker som ska plockas undan, mail som ska besvaras och läkartider som ska bokas eller bokas om.

Det är tyst i huset. Det enda som hörs är tvättmaskinens surrande och torktumlarens hummande. Ibland känns det som om jag lever för dessa dagar. Dagar då jag får vara själv och i lugn och ro få fixa undan allt som måste fixas. Att få struktur på en kaosartad tillvaro i lugn och ro. Att hinna fundera igenom vad som behöver fixas och drivas för dottern, saker som behövs göras för minstingen eller annat praktiskt husrelaterat. Jag brukar vara väldigt effektiv dessa dagar och ändå känner jag mig inte ett dugg stressad. Får istället en känsla av lugn och i vart fall en känsla av att jag har koll på alla miljoner saker som kretsar runt vår familj.

Förhoppningsvis hinner jag sova en timma i eftermiddag också. Det hade nog behövts...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar