måndag 27 december 2010

...och där blev dottern torr... Vi som inte trodde det gick...

Dottern har nästan blivit blöjfri bara så där. Ett par dagar så var det klart. Vi som trodde att hon inte kunde. Hon saknade bara motivation. Det började någon dag innan jul. Blöjorna var nästan helt slut. Bara 2 kvar, så jag frågade om hon kunde tänka sig att bara ha trosor tills vi hade köpt fler blöjor. Det kunde hon och det gick riktigt bra.

På juldagen frågade jag om hon ville ha trosor precis som sin kusin. Det ville hon. På kvällen råkade hon kissa på sig lite lite. Det var allt. I går hade hon också trosor hela dagen och inte en enda gång kissade hon på sig. Vi har provat tidigare, men det som verkligen skiljer sig denna gången är att dottern säger ifrån själv när hon behöver gå på toaletten. Vi får absolut inte gå med henne om hon inte sagt ifrån att hon behöver. Då blir hon arg - och med all rätta! Det är ju faktiskt betydligt bättre om hon själv säger ifrån.

Är omåttligt stolt över henne och hon skiner som en sol när jag berömmer henne. Vet att hon önskade sig Jordgubbslisa i julklapp och att hon inte tycker att hon fick tillräckligt, så jag och mannen har lovat att när hon har varit torr flera dagar i sträck, så ska vi gå till leksaksaffären och köpa något från Jordgubbslisa. Hon ska få välja själv (inom rimliga gränser...). I det här fallet, om det hjälper, så spär jag gärna på hennes motivation genom att köpa något till henne. Vi har sagt till dottern att man får ha blöja på sig på natten, så här i början. Hon behöver ju inte klara allt på direkten. Vill inte pressa henne för hårt. Inte när vi har hållit på så länge med att försöka få henne torr.

Vi har en tid bokad hos urolog i mitten av januari. En heldag för att kolla hur ofta hon kissar och för att prata kring om hon kan bli torr. Vi som började tveka. Frågan är om vi ens behöver den tiden, eller om vi kan ställa in större delen av besöket. Det är min målbild i vart fall. Dottern ser nog mer Jordgubbslisa framför sig. Klarar hon hela dagen, så får vi nog köpa något till henne i morgon.

1 kommentar:

  1. Ha ha!! Klart hon bestämmer själv när hon ska börja med trosor - så väl känner tom jag henne...:-) / Åsa

    SvaraRadera