måndag 22 november 2010

Att bli torr...?

Vi har försökt få dottern intresserad av att bli torr. Det går sådär. För att vara riktigt ärlig går det inte alls speciellt bra. Dottern började prata innan om att hon ville bli torr när hon blir fem år. Det blir hon i januari. Då ska hon ha sina jordgubbstrosor på sig. Vi har pratat en del om att bli torr och att man behöver träna för att kunna använda trosor hela tiden istället för blöja.

Ett par dagar, sedan tröttnade dottern och ville ha blöja istället. Under de dagarna vi försökte gick det sådär. Jag köpte fina trosor till henne för att hon skulle bli uppmuntrad av att ha på sig något hon tyckte var fint, men det hjälpte bara de första dagarna.

Hon småskvätter hela tiden. Det kommer inte några större mängder, men hon kan kissa på sig flera gånger på en timma. Inte heller om hon bajsar säger hon till. Vi ser på henne ibland att hon försöker bajsa, men hon vill inte säga till att hon behöver gå på toaletten. Inte ens när vi frågar henne säger hon att hon vill. Bara vid ett fåtal tillfällen har hon sagt att hon behöver när vi har frågat.

Känner hon alls att hon behöver gå på toaletten? Det är ju muskler även där. Hur mycket kan jag coacha och trycka på? Förstör jag mer än vad jag gör nytta?

I mitten av januari ska vi in till uroterapeuten igen. Då ska vi vara där en hel dag och ett larm ska sättas i blöjan som känner av så fort hon kissar. För att veta hur ofta. Samtidigt ska vi få lära oss magmassage som ska hjälpa dottern att undvika förstoppning. Jag hoppas att det hjälper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar