tisdag 2 november 2010

En stor dag

Igår var det en stor dag. I vart fall för dottern var det en stor dag. Normalt sett tar vi hem elrullen över helgen, men låter den stå kvar på förskolan under vardagarna. Det är ändå så sällan hon hinner ut och köra på kvällen. Istället släpar vi innerullen och den manuella uterullen mellan hemmet och förskolan. Som vanligt hade vi haft elrullen hemma över helgen och i måndags hade jag därför med den i bilen när vi kom till förskolan.

Rutinerna vid förskolan när jag lämnar brukar alltid vara att jag först bär in innerulle, ev ståskal och dotterns ryggsäck. Därefter går jag ut till bilen och hämtar barnen samt uterulle/elrulle.

När jag skulle lyfta ut dottern sa hon till mig att hon kunde köra in på förskolan själv. Det har hon aldrig gjort tidigare. Sagt och gjort. Jag tog lillasyster i handen och öppnaden grinden för dem båda. Dottern åkte snabbt fram till dörren in till hennes avdelning. Jag stannade kvar en extra sekund bara för att se så att hon klarade av att trycka på knappen som öppnar dörren. Hon fick slå ett par gånger på knappen, men sedan öppnades dörren och hon körde glatt in utan att ens titta åt mitt håll.

Därefter gick jag tillsammans med minstingen till hennes avdelning, som ligger på andra sidan av huset. Jag hade tänkt gå tillbaka till dotterns avdelning innan jag körde vidare till jobbet för att kolla så att allt var okej med henne. På vägen mot dotterns avdelning passerar man den del av förskolan där hon normalt sett sitter och äter frukost på mornarna. När jag går förbi där så öppnas fönstret och dotterns extraresurs ropar på mig. Bakom henne satt dottern i sin rullstol med världens malligaste leende. Hon ville bara säga hej då. Jag behövde inte alls komma in, utan hon hade klarat det själv.

Det kan låta som en så fjuttig sak, att en 4,5-åring klarar av att "lämna sig själv" på förskolan, men för dottern - och för mig - var det stort. Var tvungen att ringa mannen direkt när jag hade satt mig i bilen. Jag hörde hur även han växte. Det var stort. Att hon hade klarat av att själv köra till dörren, öppna dörren och se till så att hon fick den hjälp hon behövde för att ta av sig ytterkläder och bli flyttad till innerullen.

1 kommentar: