söndag 17 maj 2009

RBU-dagarna

Hemma igen efter en lärorik helg i Umeå tillsammans med RBU. Fred-lörd var det RBU-dagarna och sedan var det förbundsmöte på söndagen. Jag som inte varit längre upp i Sverige än Härjedalen tidigare, var hur glad som helst att mötena var förlagda till Umeå.

Hotellet hade en bastu högst upp (vån 14) med fantastisk utsikt. Bastun hade stora fönster på två av väggarna. Jag som älskar att basta var mycket nöjd. :o)

Framför allt RBU-dagarna gav väldigt mycket. Fanstastiskt duktiga och inspirerande föreläsare, framför allt en tjej som berättade om sin uppväxt. Minns inte exakt vilken diagnos hon hade, men oavsett diagnos, så tror jag att hennes tankar och funderingar var högst aktuella. Det är ibland svårt att veta hur man som förälder bäst fostrar och coachar sitt barn och då är det skönt att höra från någon annan. Jag tror att det är lätt hänt att föräldrar till barn med funktionsnedsättning blir curling-föräldrar.

En annan väldigt intressant föreläsare pratade om problematiken när barn med olika funktionsnedsättningar ska flytta hemmifrån. Ofta har dessa barn under uppväxten inte samma krav att hjälpa till där hemma - av förklarliga skäl. Det gör att flytten blir ett väldigt stort steg. Barnen/ungdomarna är helt enkelt inte förberedda på allt som de hux flux förväntas klara av. Jag och mannen har pratat en del om det och vi ska verkligen försöka involvera dottern mer i hushållsarbetet här hemma, även om det såklart emellanåt blir lite omständligare. Med lite fantasi kan nog det mesta fixas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar