torsdag 28 maj 2009

Sömn

Först en läggningsprocedur på 45 minuter och sedan 1,5 - 2h för att somna. Det är vad det tar för dottern att komma till ro. Fram tills hon somnat springer jag eller mannen fram och tillbaka till hennes rum för att hjälpa till med täcke, vatten, lägesförändring, blöjbyte osv. Är det någon som möjligtvis har ett tips på hur vi ska göra för att hon ska komma till ro snabbare? Hon är helt dödstrött på dagarna.

Att dra in på sömnen mitt på dagen verkar som en uppenbar lösning, men det hjälper inte. För det första måste hon vila ryggen - vilket hon förvisso skulle kunnat gjort utan att somna, men det är lätt hänt att somna när man ligger ner och hur vi annars ska få henne att ligga ner under minst 30 min vet jag inte... Å andra sidan var hon jättetrött igår, både på em på dagis och sedan när hon kom hem. Inte somnade hon för det...! Kl 20 var hon i säng och inte förrän klockan var närmre 22 somnade hon. Idéer någon????

2 kommentarer:

  1. Om hon inte alltid varit sån här går det säkert över. Sådana här faser går många (om inte alla) barn igenom och visst, det är tröttsamt för föräldrarna men det går över. Hon kanske behöver ha er brevid sig när hon ska somna för att känna sig trygg?

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt stöd och tips! Tror inte att det beror på avsaknad av trygghet, utan hon är nog helt enkelt inte tillräckligt trött... Hon har varit knepig under en längre tid. Denna helgen har vi testat att skippa sömnen mitt på dagen...och häpp! Hoppas, hoppas att det håller i sig...!

    SvaraRadera