söndag 5 april 2009

Söndag hos svärmor

Sitter i soffan hos svärmor med dottern ståendes i sitt ståskal framför mig. Har byggt upp ett litet lekbord framför henne så att hon ska kunna leka. Inte alltid så lätt att få henne att acceptera 3 timmar i sitt ståskal. Även om vi brukar dela upp det på 2 tillfällen, så är det ändå en stund att inte kunna ta sig runt. Hemma har vi en ställning där vi kan spänna fast skalet, men är vi iväg, så blir det till att sitta och hålla i skalet under den tid hon står i det - och hjälpa henne att plocka upp allt hon tappar. Man blir lite låst, eftersom det inte går att lämna henne ens för 1 sekund. Släpper jag taget om skalet så tippar hon direkt. Mattan hon står på är nog lite ojämn för skalet.

Mannen är iväg på en tur med minstingen. Skönt. Hon har blivit så himla mammig på sista tiden. Kan inte ens visa mig utan att hon börjar gråta och insisterar på att bli buren av mig. Förhoppningsvis blir det bättre när vi skiftar om en månad och jag börjar jobba.

I natt har jag fått sova 9h! Helt otroligt! Känner mig som en ny människa. Vaknade förvisso tidigt i morse och var bara tvungen att kolla så att minstingen fortfarande andades. Om storasyster rullar över på mage, så kan hon inte rulla tillbaka själv och det finns en risk för att hon hamnar i en ställning att hon kväver sig själv. Numera rullar hon sällan över på mage i sängen, hon har tillräckligt svårt för att själv rulla till sidan, för att jag ska behöva oroa mig. Oron har istället gått över till minstingen - trots att hon klarar av att rulla runt utan problem. Så himla knäppt, men det är flera saker som jag oroar mig för med minstingen som jag inte hade behövt, som att hon t ex inte dricker tillräckligt mycket. Däremot är jag inte ett dugg orolig när hon hostar - hon har ju inte några problem med att hosta upp som hennes storasyster har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar