tisdag 25 maj 2010

Dagisproblematik

Sitter på Stockholmståget. Ska på konferens i morgon för att sedan ta tåget direkt till Göteborg för nätverksträff torsdag-fredag. Ska bli skönt att få fokusera på något annat än kaoset där hemma. Samtidigt så känns det lite lätt stressande. Borde vara hemma och hjälpa mannen... Ute strilar regnet ner och det är ett massivt grått molntäcke. Svårt att tänka sig att det är juni nästa vecka...

Känner mig lätt stressad inför flytten. Känns lite som om det kvittar hur vi planerar det hela. Det blir fel ändå. Förhoppningsvis får vi en del överlappning och då kan vi i vart fall påbörja flytten relativt tidigt.

Igår lämnade jag besked till ena förskolan att vi tackar nej till den erbjudna platsen. Istället chansar vi på den "vanliga" förskola där båda barnen kommit in. Vill gärna ha barnen på samma ställe. Habiliteringen har varit och besökt förskolan för att se vad som behöver åtgärdas innan dottern börjar där i augusti. En del smågrejer behöver fixas. Däremot menade specialpedagogen att hon inte sett något pedagogiskt material lättåtkomligt för barnen... Hon menade att det då skulle vara en enorm försämring för dottern... Idag kommer hon åt allt på förskolan, eftersom alla prylar är på lagom låg nivå för barnen. Vet inte om de har gömt sakerna bakom dörrar, som blir oåtkomliga för dottern, på nya förskolan. Specialpedagogen såg det som ett stort problem och menade att vi kanske borde sätta upp dottern på fler förskolor utifall att... Orkar bara inte. För henne är det nog en liten grej, men för mig känns det som en stor sak. Ringde runt till massor med förskolor innan vi beslutade oss och nästan alla hade trappor som gjorde att förskolan knappast kunde anses vara lämplig för dottern. Hade helst haft båda barnen på en Montessoriförskola, men då hade vi behövt ställa dem i kö för flera år sedan. Ställer jag dem i kö nu, så kommer de kanske in lagom till att dottern ska börja i skolan... Kollade om de hade förtur, med hänvisning till att barnen går på en montessoriförskola idag, men nix.

Kommer nog sakna den nuvarande förskolan ordentligt. Den är fantastiskt bra, men det går liksom inte att köra dit och lämna/hämta när vi har flyttat... Dessutom är det bra om barnen lär känna andra barn där vi bor. Däremot har jag bestämt att vi ska anordna ett inflyttningskalas för barnen och deras kompisar. Minstingen har nog inte så mycket åsikter om det, men jag tror att dottern gärna har en fest för sina gamla dagiskompisar. De är en otroligt tight grupp som det vore synd att hon tappade kontakten helt med.

Jag hoppas verkligen att det blir bra. En av pedagogerna på dotterns nuvarande förskola sa till mig häromdagen att de skulle sakna dottern när vi flyttar. Sedan la hon till "Din dotter är så omtyckt. Alla tycker om henne. Så fort hon behöver hjälp så rusar alla barnen fram till henne för att få hjälpa till. Jag hoppas att hon får det bra på den nya förskolan". Jag ser ju också hur alla barnen, t o m barnen på fritids, hälsar på henne och vill prata med henne. Dottern väljer nådigt vilka som ska få prata med henne och vilka som ska få hjälpa henne. Det händer ganska ofta att jag hör henne säga till sina kompisar "du kan inte hjälpa mig idag, tyvärr... Jag är ledsen" Så tittar hon bekymrat på en av sina kompisar att vänder sig därefter till den utvalde som ska få hjälpa henne ur ståskalet eller vad det nu är hon behöver hjälp med. Hon är extremt artig mot alla barnen och framför allt mot dem som inte har äran att hjälpa till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar