fredag 5 juni 2009

Sommarfest på dagis

I eftermiddags var det sommarfest på dagis. Himlen har varit regntung nästan hela dagen, men just när barnen stod ute på scenen på dagisgården så var det nästan uppehåll. Bara små enstaka regndroppar föll här och där. Det var massor med föräldrar och anhöriga som trängdes för att se barnen sjunga. Det är så himla gulligt. I vanlig ordning hamnade tyvärr dottern med sin rulle längst ute på kanten och bakom de som stod... Tror inte att hon såg någonting alls, mer än möjligtvis åt ena sidan. Min man smög upp på scenen och pratade med assistenten, så barnen flyttades runt (mitt under sången...) för att vår dotter skulle se. Tråkigt nog händer det ganska ofta. De som är runt dottern glömmer bort att se till att hon hamnar i hyfsad jämnhöjd med de andra. Fokuset är att hon ska vara delaktig, men hur ska hon kunna vara det fullt ut ifall hon bara ser ryggar runt omkring sig eller som på samlingen ibland där hon ställs i sitt ståskal när alla andra barn sitter ner på golvet... Det är inte att inkludera.

Dottern var i vart fall hur nöjd som helst. Ibland gör kanske jag och mannen onödigt stor grej av saker och ting. Allt i vår iver att hon ska vara så delaktig som möjligt.

Bland det första dottern berättade när sången var färdig och vi skulle gå och hämta grillad korv var "jag har fått en gunga!", "en blå", "nu kan jag också gunga!". Hela hennes ansikte lyste och hon kunde inte fort nog komma fram till gungan för att visa mig hur fin den var. Det är en jättefin gunga med högt ryggstöd. Säkerhetsbältet var ännu inte fastsatt, men den var i vart fall uppsatt. Kändes så himla skönt. Äntligen!

Det är kankse att ta i att beskriva det som att dottern kryssade vant fram med sin elrulle, men hon var jätteduktig att köra, trots alla människor som trängdes på gården. Det är första gången jag fått se henne ta sig runt bland barnen och kunna köra fram dit just hon vill, utan att behöva be någon köra hennes rulle och sedan förklara exakt vart hon vill bli körd. Hon såg så lycklig ut. Nu återstår bara att se om hon kan få en ny elrulle som gör att hon kan komma i jämnhöjd med alla barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar