söndag 10 oktober 2010

Dotterns rum växer fram

Dottern har redan börjat sätta ihop sin önskelista inför julen. Hon kollade mig igårkväll om jag kom ihåg vad hon sagt till mig häromdagen. Kom ihåg nästan allt, men skriver nu ner det så att jag absolut inte ska glömma:
- en dator,
- nappar till dockorna,
- mat och leksaker till dockorna och
- en cykel som hon kan cykla på själv (här ligger nog den största utmaningen...

Har börjat förvandligen till ett vackert barnrum till henne. Det går långsamt, men jag tänkte att det var bättre att inte stressa fram det. Blir ofta bättre då. Har bara köpt saker när jag verkligen tror på att de ska passa till rummet och att hon kommer tycka om dem. Häromdagen köpte jag en vacker gardinvåd i tunnt lila tyg och en tjock fleecefilt i samma färg. Dottern är helt tokig i lila, men det ska inte vara vilken lila nyans som helst, utan en intensiv ganska mörk färg. Rummet har vitt som bas och sedan tänkte jag att hon skulle ha som accentfärg.

Gardinvåden ska jag hänga på väggen för att rama in en hörna av rummet som ska bli en mysig läshörna. Ser det precis framför mig hur det ska se ut med tavellister på den andra väggdelen där det kan stå ett par böcker, en vit stol med lila kuddar och sedan en vit golvlampa. Behöver även tänka på hennes nattassistenter, så det det fungerar för dem också. Tror detta skulle bli ett bra koncept. Nästa utmaning är att hitta vackra krokar som fungerar för dottern. Tips emottages tacksamt. De behöver vara vita eller lila.

Minstingens rum är nästa projekt. Väntar på att sängen jag har sett ut åt henne ska komma in. Vecka 44 har vi fått besked om... Innan dess är det inte lönt att köpa en massa saker till rummet. Får väl ha julafton som mål antar jag...

1 kommentar:

  1. Det låter som ett väldigt fint rum :)
    Du behöver inte vara beroende av krokarnas färg, spraymåla dom jättefint lila!

    SvaraRadera