torsdag 28 oktober 2010

En hel bil!

Ett stort pluspoäng till däckverkstaden! Direkt efter att jag hade lämnat barnen på dagis åkte jag ner till däckverkstaden för att prata med dem angående punkteringen. Ägaren gick direkt ut och kollade på bilen. Sedan gick han in och hämtade luft för att fylla däcket så att jag kunde köra in bilen i verkstaden. Jag berättade för honom att vi var beroende av bilen i och med att vi hade en dotter som var rullstolsburen och det är omöjligt att få in en elrullstol i vår andra bil.

När de hade fått av däcket konstaterade även de att punkteringen berodde på en flintasten som lyckats hamna så olyckligt att den trängt rakt in i däcket. Ägaren berättade att under den 20 år han hade arbetat med detta, så hade det aldrig tidigare hänt att någon fått punktering på detta sättet.

Killen som skulle fixa punkteringen menade att det aldrig skulle hålla att göra en plombering (stenen hade rivit upp en 2-3 cm lång reva i däcket), men ägaren insisterade på att han skulle försöka. Under tiden killen försökte laga däcket så ringde ägaren till en leverantör av den typ av däck vi har för att kolla om det gick att beställa hem däck om det inte skulle gå att laga. Jag hörde honom fråga hur lång tid det skulle ta att få hem däcken samt att han sa till den han pratade med att det inte var acceptabelt med 4-5 dagars leveranstid, eftersom kunden behövde sin bil. Det visade sig att det faktiskt gick att plombera däcket, så nu är jag en glad ägare till en fullt fungerande bil igen! Enligt ägaren så blir däcket lika slitstarkt med en plombering som om det aldrig hade gått sönder. Nya däck hade kostat 5000 kr och nu slapp jag undan med 250 kr... Vi kommer definitivt använda dem för däckbyte till vinterdäck/sommardäck! De kan även förvara däcken för 360 kr/år, vilket känns tillräckligt billigt för att det ska kännas som idioti att släpa hem däcken i samband med byte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar