söndag 31 oktober 2010

Halloween

Helgen har tillbringats hos mina föräldrar. Pappa fyllde år, så båda mina systrar med respektive och deras barn var på plats, samt två kusiner till mig. I vanlig ordning var det fantastisk mat. Min mamma är riktigt duktig på att laga mat. Jag väntar fortfarande på att jag ska märka av att jag ärvt något av hennes talang... Inte för att jag är urusel på att laga mat, men i jämförelse med henne är jag det.

På kvällen skulle barnens kusiner klä ut sig för att gå ut och knacka på grannarnas dörrar. Dottern, som oftast är rätt skeptisk till att klä ut sig, var först tveksam till att följa med. Jag förklarade för henne att det är ungefär som på påsken när hon var runt och önskade glad påsk som påskkärring. Man klär ut sig, sminkar sig och får godis. Efter den förklaringen ville dottern absolut ut - fast som påskkärring. Försökte förklara att man på Halloween klär ut sig till läskiga saker och föreslog att hon kunde vara en läskig påskkärring. Något sådant ville inte dottern höra talas om. Hon skulle vara påskkärring och därmed basta. Sagt och gjort, dottern fick två ilsket röda kinder med svarta prickar. Det var en mycket nöjd tjej som följde med ut. Även minstingen ville självklart bli sminkad. För hennes del var nog inte det viktigaste hur hon blev sminkad, utan bara att hon blev det. En ljustlila näsa, mörklila ögonskugga och svarta prickar. Hon såg rätt hemsk ut i ärlighetens namn, men hon var mycket nöjd under de 30 minuter hon var sminkad innan det var dags för sängen.

Barnen kom hem med hutlöst mycket godis - och säkert 10 förpackningar kakor... Någon jobbade definitivt på en kakfabrik... Varför skulle man annars ha så mycket kakor hemma som man så gärna vill bli av med...? Det var i vart fall väldigt nöjda och uppspelta barn som kom hem efter en väldigt kort tur.

Så där, då har man prånglat på sitt barn amerikanska traditioner också. Man kan tycka vad man vill om Halloween, men det är trevligt med små händelser i vardagen som man kan fira. Det gör liksom vardagen mindre grå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar