torsdag 14 oktober 2010

Ett lyckat planeringsmöte på dagis

I förmiddags hade vi uppföljningsmöte på dagis. I vanlig ordning var det en ganska stor samling människor: specialpedagog från habiliteringen, sjukgymnast, arbetsterapeut, rektor, specialpedagog för kommunen, jag och en pedagog. Det blev ett bra och intensivt möte på två timmar. Habiliterings specialpedagog, som för övrigt är vår kontaktperson på habiliteringen, tar alltid på sig uppgiften att skriva protokoll. Känns skönt att kunna fokusera på att delta i samtalet istället för att få ner allt på pränt.

Tidigare var alltid dottern iväg och badade på habiliteringen tillsammans med sin extraresurs på förskolan på fredagar. Sedan vi flyttade har det inte blivit något alls. Den nya förskolan gjorde tidigt klart att det inte var något de brukade följa med på. Det kändes trist att det inte skulle bli något bad för dottern och jag har varit i valet och kvalet om jag borde gå ner mer i tid för att hinna ta henne dit varje fredag.

Vid ett senare tillfälle var sjukgymnasten på dagiset och frågade om bad igen. Då menade de att det stora problemet var just att det var på fredagar det var bad. Annars hade det nog funnits någon pedagog som kunde följa med. Sjukgymnasten har varit jättegullig och kollat upp vad det finns för andra badgrupper och det visade sig att det fanns en badgrupp som skulle kunna fungera och som är på onsdagseftermiddagar. Jag har inte orkat driva det, men tänkt att jag ska ta upp det. Idag tog sjukgymnasten upp det själv. Med hennes argumentation var det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, för rektorn att säga nej... Hon menade att det var oerhört viktigt för dottern att få komma iväg på dessa bad. Att det var en nödvändig träning för muskelsjuka barn, att det var bra för andningen och att hon var orolig nu för hösten och vintern som närmade sig. Hon påpekade att baden alltid leds av en sjukgymnast och att dottern inte kan bada på andra simskolor, eftersom vattnet där är för kallt för henne (utöver att grupperna kanske inte är så lämpliga för henne). Hon fortsatte med att påpeka att när det var bad på förskoletid så kom alltid barnet tillsammans med sin extraresurs från förskola, förutom de få gånger som föräldrarna tagit ledigt från jobbet för att få vara med sitt barn. Enligt sjukgymnasten var det en förutsättning att en resurs från dagis följde med för att baden skulle fungera.

Med tanke på att hon i princip sa att det var livsnödvändigt för dottern att vara med på baden och att alla andra förskolor ställer upp, så var det ju ganska svårt för rekorn att säga nej... Beslutet blev att dottern börjar i onsdagsgruppen fr o m onsdag. Trodde faktiskt aldrig att vi skulle få igenom det hela. Jag vet att det är jätteviktigt för dottern, men ibland känns det omöjligt att få ihop en normal tjänst och samtidigt kunna vara med på allt. På så sätt så hoppas jag mycket på vårt nya företag. Om det skulle gå vägen, så kanske jag på sikt skulle kunna säga upp mig från min vanliga tjänst och bara ägna mig åt vårt företag. Det hade gett en helt annan flexibilitet, en flexibilitet som nog få jobb som anställd skulle kunna ge. Hoppas, hoppas, hoppas... Ska bara få ihop tid att faktiskt jobba med företaget också. Planen är att till helgen sätta igång med nästa prototyp. Jag har köpt hem allt, ska bara ta mig tid att sitta ner ostört med symaskinen ett par timmar. Kanske med ett glas vin bredvid...

Återstår att se hur trött jag är till helgen. Den ena nattassistenten är sjuk. Första natten ställde den andra upp, men i natt vill jag inte ens fråga henne. Hon har jobbat så många nätter i rad och jag vet att hon tycker det är lite slitigt. Vi har en till tjej som hoppar in emellanåt, även på nätterna, men hon hade praktik 8-17 varje dag denna vecka. Förstår om hon inte kände sig jättesugen på att komma hit direkt efter och sedan sitta vaken hela natten här... Hoppas att det blir en lugn natt... Ska lägga mig direkt efter jag skrivit klart på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar