onsdag 7 oktober 2009

Assistans

Så mycket enklare det har blivit sedan vi fick assistans. Även om vi behöver finnas i närheten och hoppa in då och då, så är det skönt att ha någon att dela ansvaret med. Vår assistent har fortfarande svårt att sätta gränser emellanåt, vilket jag inte alls klandrar henne för. Det är inte så enkelt med ett barn i trotsåldern. Jag tycker ändå att hon gör ett fantastiskt jobb och det går bättre och bättre hela tiden. Tror inte att jag hade hade varit mogen för den typen av jobb när jag var i hennes ålder. Förhoppningsvis stannar hon kvar hos oss en längre tid, eftersom jag tror att hon och dottern kan växa ihop på ett bra sätt.

Dottern frågade assistenten ikväll ifall hon ville sova över (vilket var planerat) och ifall hon i så fall ville sova bredvid henne. Ett mycket bra tecken på acceptans!

Har också insett hur svårt det är att förklara vissa saker som rör dottern, t ex hur man enklast gör för att lyfta henne. Vissa saker går på automatik och det krävs lite fundering för att komma fram till vad jag faktiskt gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar