fredag 30 oktober 2009

Inkompetenta taxichaufförer

Körde dottern till dagis i vanlig ordning idag. Fredag innebär bad och på dagis ska en taxi vänta (sjukresa) redo att ta henne till barnhabiliteringen där badet äger rum. Taxibilen ska vara på plats kl 8 för hämtning. Kl 07.30 ringde taxichauffören för att kolla om det var 07.30 han skulle hämta dottern... När det väl var dags för honom att komma, så hittade han inte... När han slutligen dök upp så hade han inte med bilbarnstolen... Vi beställer alltid sjukresa med bilbarnstol. Dotterns sjukdom gör att hon under inga omständigheter får åka utan bilbarnstol. Taxichauffören visade föga förståelse och menade att han inte alls fått veta att hon behövde en bilbarnstol.

Under normala omständigheter har jag ganska lång stubin, men inte när jag är övertrött, ledsen och stressad - och framför allt inte när det gäller mina barn. Blev riktigt, riktigt förbannad på taxichauffören. Han blev lätt stressad när jag ville ha hans namn - som han vägrade att lämna ut. Hm! Lätt ordnat. Det står ju på taxilegitimationen inne i bilen... Så nu är det nerskrivet. Resultatet av vår argumentation blev att han ringde sin chef som i sin tur ville prata med mig. Chefen lyckades inte lugna mer mig, utan han fick en duvning han också. Han ifrågasatte t o m att dottern skulle behöva en bilbarnstol! Jag får frispel! Slutade att jag lastade in dotter och pedagog i min bil och körde dem till habiliteringen. Dottern ska inte behöva lida för ett klantigt taxibolag.

I bilen på väg in till habiliteringen ringde taxichaufförens chef. Han tyckte inte att vi skulle vara så dumma mot taxichauffören. Det var ju hans första dag... Som om jag bryr mig! Oavsett om det är hans första eller sista dag så ska det fungera. Är så himla trött på att det aldrig fungerar. Det har varit strul varenda vecka denna terminen. Chefen kunde inte garantera att en bilbarnstol skulle finnas med i den taxibil som hämtade dottern på badet... Seriöst...!?

När jag äntligen kunde köra mot jobbet så var jag fortfarande riktigt, riktigt arg. Ringde till kundtjänst för sjukresor. Fick prata med en väldigt trevlig tjej, som bekräftade att det finns en löpande beställning och att det där står att det ska vara bilbarnstol.... Hon lovade att kolla upp vad som hänt och återkomma. Hon gav mig också rådet att spara mina lappar med namnen på de taxichaufförer som har klantat sig... Det är trots allt så att det är taxichaufförens ansvar att säkerställa att passagerarna åker säkert.

Det hela slutade med att det blev samma taxichaufför som nu tydligen ska ansvara för dotterns sjukresor till och från badet. Återstår att se hur det fungerar.... När dottern skulle hem från badet kom det både bil och bilbarnstol. Däremot medföljde det en taxichaufför utan kompetens att spänna fast bilbarnstolen...

Väl inne på jobbet var jag fortfarande arg. Tog ganska lång tid innan jag lugnat ner mig. Funderar allvarligt på att skriva en insändare, men ska först ge taxibolaget en chans till, nu när vi fått en utpekad chaufför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar