söndag 13 juni 2010

Sömniga barn

Idag var dottern på 6-års kalas. Känns stort, även om jag gissar att det kändes större för mig än för henne... 6 pojkar och 2 flickor. De hade bjudit en till flicka, så att inte dottern skulle bli själv. Så sött. Hon var verkligen helt slut när hon kom hem, vilket märktes när jag gjorde kvällsmaten.

Mannen hade åkt iväg på konsert och kvar var jag och barnen. Vildsvinsstek, sås, risotto på råris med massor av parmesanost. Hade t o m gjort efterrätt. Vad händer...? Dottern somnar sittandes i soffan framför tv:n. Gick inte att få liv i henne, så jag la henne försiktigt ner. Tänkte att hon kanske vaknar om en stund. Minstingen ville inte ens smaka på maten... Tja, jag hade i vart fall en god middag... Minstingen var också trött och somnade vid halv sju-tiden. Då sov dottern fortfarande (tror hon somnade strax innan sex...). Inte lönt att ens försöka väcka henne, så jag bar försiktigt upp henne, tog på pyjamas och la henne. Antar att det är i stunder som denna som det är smidigt att hon fortfarande har blöja - även om jag gärna hade sett henne torr för hennes egen skull.

Jag som hade tänkt sätta mig ner med henne ikväll och prata om hennes "varför?" och berätta lite mer än vad mannen gjorde. Jag och mannen pratade igenom saken igår kväll. Kände mig verkligen förberedd för att prata med henne, så somnar hon... Å andra sidan hade det nog inte varit någon bra idé att prata med henne om hon var så trött. Får helt enkelt bli en annan dag. I morgon är jag uppbokad på kvällen, men senare i veckan. Vill ha lite tid när vi pratar och vill helst inte att någon assistent är i närheten. Planen är att sitta ner tillsammans, bara hon och jag.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Du är en fantastisk mamma med väldigt höga ambitioner. Om jag var du skulle jag nog försöka vila lite mer i nuet, men nu är det ju inte så att jag är du. Ang. tid att prata med dottern. Om du gör det denna veckan eller om fem veckor spelar ingen roll tror jag. Ta det när ett bra tillfälle dyker upp. Många kramar T

    SvaraRadera