måndag 21 juni 2010

Stressig tillvaro

Varför vill inte tiden räcka till? Hur jag än anstränger mig för att planera och fixa, så är det för få timmar på dygnet...

Idag har jag och dottern varit hos ortopeden för utprovning av nackkrage till bilen. Hon börjar bli väl stor för den bakåtvända bilbarnstolen. Benen får liksom inte riktigt plats och det är tungt och knepigt att lyfta in henne. Hon sitter säkrare bakåtvänt och för att inte nacken ska knäckas till vid en kraftig inbromsning så behöver hon någon form av stöd. Det optimala stödet ser ut precis som när någon skadat nacken allvarligt. Ett stort hårt och plastigt stöd som sträcker sig från en bit ner på ryggen till en bit upp på huvudet och ungefär lika illa där fram. Ja, jag vet. Det är säkert den bästa lösningen. Det såg bara så fruktansvärt obekvämt ut och hon såg ut att vara riktigt illa däran. Dottern var inte heller överförtjust. Hon ville få av den på direkten.

Ortopeden testade lite olika storlekar och modeller, men alla såg lika obekväma ut. Problemet är att dottern är väldigt nätt, vilket gjorde att hon behövde ha en storlek som var för ett mindre barn. Vet inte om det var en anledning till att det såg så väldigt obekvämt ut. Resultatet blev i vart fall en lite anorlunda modell. Inte alls lika effektiv, men i vart fall bättre än inget. Nu kommer hon att få en nättare krage som man spänner med ett kardborreband. Dottern ville ha en lila krage. Det fanns inte, men det går nog lätt att avhjälpa med en lila knästrumpa. Om man klipper av foten, så borde det gå att trä på den.

I eftermiddag/kväll har jag varit på andra delen i en HLR-utbildning. Första delen, som var i förra veckan, var inriktad mot vuxna och idag var det barn. Känns bra att veta vad jag ska göra om något av barnen sätter i halsen och inte får luft eller om något annat händer så att man behöver ge luft eller sätta igång hjärtat.

Mannen och pappa har varit ute i det nya huset idag och slipat golven, eller rättare sagt de har ruggat upp golven för att mannen och hans pappa ska kunna påbörja vitvaxningen i morgon. Jag hoppas att det blir bra... Det är mycket golv som ska fixas och det är omöjligt att få bort om det inte blir bra... Håller tummarna hårt...! Å andra sidan, om det blir bra, så blir det verkligen ett ljust hus! Massor med fönster, vitvaxat ekgolv och vita väggar. Ska bara försöka se till så att det inte finns så mycket prylar i det...

Åh, vad jag längtar efter semestern.... Även om vi kommer fixa massor med huset, så kommer det i vart fall bli fullt fokus på en sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar