torsdag 13 augusti 2009

Egentid, men för lite ork

Så sitter jag här. Äntligen en stund för mig själv...! Dottern och min man åkte iväg till cirkus för en timma sedan och är nog inte hemma förrän halv tio. Hon kommer nog vara trött i morgon, det lilla busfröet.... Har förvarnat förskolan om att hon kanske behöver sova lite extra mitt på dagen.

Nu borde jag ju bara känna massor med energi, fixa och njuta av att vara själv. Istället är allt jag kan tänka på hur skönt det hade varit att lägga sig.... Klockan är inte mer än strax efter sju. Känns lite tidigt att lägga sig... Ska hålla ut till åtta!

Har egentligen massor att fixa. Trodde i min enfald att allt skulle bli så enkelt när vi fick assistans, men den tiden har i vart fall inte börjat ännu... och det är fortfarande en del kvar att fixa. Vi vill inte lägga ut alla timmarna på extern assistans, utan jag och min man kommer att ta en del. Det innebär att vi har två arbetsgivare, vilket i sin tur innebär strul med skatten. Varje arbetsgivare utgår från att det är vår enda inkomst när de drar skatt. Slår man samman våra inkomster från båda arbetsgivare, så blir det en helt annan skatt som ska dras - en högre skatt. Betalar man inte tillräckligt med skatt så får man restskatt. Det vill man inte. Därför behöver vi ansöka om jämkning hos Skatteverket. Beslutet ska sedan lämnas till den huvudsakliga arbetsgivaren med önskan om att en högre skatt ska dras på lönen. Bara antalet sidor i ansökan om jämkning är avskräckande. Förhoppningsvis behöver amn inte fylla i allt... Har inte läst den så nog ännu. Jag ska... Snart...

1 kommentar:

  1. Hej
    Trevligt att man hitade din blogg
    Känner igen mig i många av dina beskrivningar av hur dagar kan vara
    Kommer själv ihåg första gången vi hade assistans hemmet höll på att städa i tvådagar innan allt skulle vara perfekt grabben satt nybadad i nästan med flugan på
    Men man lärde sig snabbt att så kunde inte varje morgon vara
    De som inte haft assistans kan inte förstå hur det är

    Skall följa den blogg med spänning

    Njut av livet

    Ulf Larsson
    Barn&Ungdomsassistans
    www.barnoungdomsassistans.se

    SvaraRadera