tisdag 18 augusti 2009

Föreläsning

Igår blev jag tillfrågad om jag kunde tänka mig att ställa upp som föreläsare på utbildningen för landskapsarkitekter. Verkligt smickrande! Jag ska prata om hur man tillgänglighetsanpassar lekplatser, eller i vart fall vad som borde finnas och hur man enkelt kan göra för att det ska fungera för barn i rullstol. Det är få lekplatser som vi provat som verkligen fungerar. Det är ofta tunga lyft och det mesta kan dottern inte leka med, hur mycket vi än anstränger oss.

Av samma anledning så har jag kontakt med den tjej som är ansvarig för ombyggnation av lekplatser på kommunen dit vi ska flytta nästa år. Jag berättar för henne vad jag önskar hade funnits och i gengäld så testar vi de lekplatser hon föreslår. De lekplatser hon föreslår är sådana som hon tror är tillgänglighetsanpassade.

Sista vi testade var en katastrof! Att få det att fungera med manuell rullstol hade varit en utmaning, med elrulle var det helt omöjligt! Fast ambitionen finns ju där, så det kommer nog att bli bra. Vi är med och tycker till om en helt ny lekplats. Förvisso på en skola, men de lekplatserna brukar alltid vara öppna för allmänheten på kvällar och helger. Skulle nu inte vi få glädje av dem, så får säkert någon annan det och det känns också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar