söndag 23 augusti 2009

Magsjuka

Igår när vi åkte hem från grillfesten så började det med att dottern i bilen såg besvärad ut. Mannen frågade hur det var fatt. Hon såg ledsen ut och konstaterade att hon hade bajsat. Hon brukar aldrig erkänna att hon har bajsat, utan vi brukar istället tjata på henne att hon måste säga till. Det kan ju omöjligt vara skönt att sitta med en full blöja...

När vi kom hem, bytte jag snabbt blöja. Sedan skulle jag bara springa och hämta en handduk innan jag satte henne på toaletten. Hon han inte upp förrän olyckan var framme. Stackars dottern, när jag kom in i badrummet såg hon ledset på mig och sa bara "Mamma, den kommer nu...". Klet på golvet. Insåg inte att det var så illa. Trodde hon fått ur sig allt. Sedan fortsatte natten i samma anda. Först en enorm kräkning. Hela sängen full. Nya lakan, ny blöja, nytt nattlinne. En stund senare. Ny blöja, nytt lakan igen. Ont i magen. Upp från egen säng, in till dottern, lyfta upp henne och bära ner för trappan till toaletten, rengöra, vänta, tvätta, ny blöja, lägga sig själv. Knappt somnat, så ropar hon igen. Stackars liten. Trots all smärta och allt kladd, så gråter hon inte. Hon tittar bara ledset och konstaterar att hon har ont i magen och behöver gå på toaletten igen.

Vägrar sova lunch. Två övertrötta barn och en supertrött mamma. Taskig kombination. Gissar att min man varit lika trött idag. På eftermiddagen kommer svärfar med sambo över. De har med sig fina presenter till barnen och leker med dem. Låter mig och mannen ta det lite lugnt. Erbjuder sig att ta barnen på en promenad, men dottern tycker det är lagom att köra bort till grannarna två hus bort. Konstaterar att de inte är hemma och vill sedan köra hem. Dottern somnar nästan med maten i munnen när vi äter kvällsmat. Borstar tänderna direkt vid matbordet och bär upp henne till sängen. Somnar på 5 minuter. Det blev en tidig kväll för henne. Jag hoppas att min svärfar och hans sambo verkligen förstod hur mycket vi uppskattade deras hjälp. Idag var verkligen en dag vi behövde hjälp med barnen.

Ska snart lägga mig själv och håller tummarna hårt för en lugn natt. Behöver sova....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar