söndag 10 januari 2010

Föreläsning

Sitter och skriver på en presentation. Ska hålla föreläsning om en vecka i hur man tillgänglighetsanpassar lekplatser på ett billigt och bra sätt. För visst är det så att alla barn faktiskt har rätt att få leka på lekplatser - även om man råkar sitta i rulle...! Ska bli spännande att få åka ut och föreläsa för blivande landskapsarkitekter.

Har hittat en del bra bilder och i veckan ska mannen ut och fotografera lekplatser åt mig. Tror att det finns massor med enkla lösningar. Det stora problemet är att de som ritar lekplatserna inte har tillräcklig kompetens när det gäller barn med olika funktionsnedsättningar. Inte lönt att bara sitta hemma och klaga. Bättre att faktiskt försöka påverka, som t ex att tacka ja till att hålla en föreläsning. Jag hoppas verkligen att studenterna känner att de får ut något av det hela... Har 1- 1,5 timmar på mig och på den tiden hinner man säga ganska mycket...

2 kommentarer:

  1. Låter matnyttigt! Lycka till! Du får gärna skriva lite om det här på bloggen om du orkar och någon gång skulle få tid över (?) Många kramar Terése

    SvaraRadera
  2. Lovar att skriva mer om hur det går när jag har haft föreläsningen. Håll tummarna nästa måndag! :o)

    Är av den åsikten att det inte behöver vara vare sig särskilt svårt eller speciellt dyrt att anpassa en lekplats för barn med särskilda behov. Får väl se om studenterna delar min uppfattning. Är däremot lite nervös att jag inte ska lyckas fylla 1,5 timma...

    SvaraRadera