lördag 2 januari 2010

Sjuka familjen

Har haft ont i huvudet sedan nyårsafton. Hade fortfarande ont igår kväll. Så ont att det inte gick att sova. Knaprade Panodil, men det hjälpte bara för tillfället. La mig tidigt. Var i säng redan kl 20.15. Kl 22 hade jag fortfarande inte somnat. Typiskt. Ett par sömntabletter senare sov jag som en stock. Apotekets receptfria är riktigt bra. Är däremot noga med att inte använda dem för ofta. Vill inte riskera att jag inte kan sova om jag inte tar en tablett... Känns inte så bra.

Kl 02 väcker mannen mig. Han ser rätt eländig ut. Har tydligen kräkts innan han gick och la sig och nu har även dottern kräkts. Dofterna i hennes rum får det (av förståeliga skäl) att vända sig i magen på honom.

Det är märkligt, men i vissa situationer går det verkligen att vakna på en sekund. Hjälper dottern, som ligger i sin säng insmetad i kräk. Mannen har fått av henne pyjamasen innan han vände och gick och väckte mig. Hon är så söt dottern, trots att hon precis har kräkt är hon vid gott mod. Varsigod, här är täcket, säger hon och puttar på täcket som ligger på henne. Det är verkligen kräk överallt. Lägger dottern försiktigt på golvet på en fleecefilt. Bort med lakan. Ner med dottern till toaletten. Duscha av allt kräk från hår och kropp. Upp igen. Nya lakan i sängen. Favoritnallen är helt nersmetad med kräk, men dottern säger stoiskt att hon kan ta giraffen istället. Går ner och sätter på tvättmaskinen med de nersmetade lakanen. Upp igen för att titta till dottern - som har kräkt igen... Samma procedur en gång till. Nya sängkläder, bort med kräket, nytt kramdjur...

Resterande del av natten mer eller mindre bor mannen på toaletten. Han mår verkligen inte alls bra. Dottern lyckas sova en liten stund till.

Minstingen vaknar med feber vid 5-tiden. Strax därefter kräks dottern igen. Byte av sängkläder en gång till...

Tack och lov verkar min huvudvärk ha gett med sig...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar