lördag 5 september 2009

Har hunnit massor idag

Känns som om både jag och mannen har hunnit massor idag. Jag har satt ihop utbildningsmaterial inför en utbildning jag ska hålla på jobbet, varit på tippen och slängt massor av gammalt skräp som fyllde garaget, lagat mat, tvättat och lekt en hel del med minstingen. Mannen har hunnit klippa hela häcken (okej vi har inte hunnit räfsa ihop kvistarna ännu), hängt tvätt och jobbat med sitt nya projekt. Ändå har vi inte stressat, inte ens varit sura på varandra.

Så mycket tid det blir över när vi inte samtidigt behöver hjälpa äldsta dottern. Har dåligt samvete för att jag känner så. Tänkte på det när jag och minstingen satt och lekte. Minns inte att jag lekte på samma sätt med äldsta dottern när hon var liten. Med minstingen är det så enkelt. Jag behöver bara fokusera på själva leken. Med andra dottern måste jag samtidigt vara vaksam så att hon inte trillar, så att hon sitter korrekt, så att hon når leksakerna och klarar av att hantera dem. Sedan måste jag säkerställa att hon hinner stå alla sina timmar i skalet, att sjukgymnastiken görs... Är minstingen också hemma så måste jag samtidigt se till så att hon inte råkar putta till sin storasyster, eftersom hon då faller handlöst åt det håll som hon råkar bli puttad (för att inte tala om när minstingen tar tag i hennes kläder...). Blir helt slut och är inte alls lika avslappnad, vilket förtar en del av glädjen.

Det är tur att dottern ändå verkar tycka att det är roligt att leka med mig, trots att jag antagligen inte är lika fokuserad på leken, eftersom jag samtidigt har fokus på så mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar