onsdag 9 september 2009

Sjuk dotter = tjänstledig?

Dottern blev hemskickad från dagis idag. Feber och hängig. Sedan hade hon ett litet märke på kinden som personalen var lite oroliga för. Mannen var iväg på annat håll och kunde inte hämta. Lätt stressad, har massor att göra på jobbet.

När jag hämtade dottern visade det sig att hon hade 37,4 grader, verkade jättepigg... och märket på kinden såg mer ut som en plita... Väl hemma var hon inte alls intresserad av att lägga sig och vila (försökte locka med min säng) och fram emot kvällen var febern helt borta.

I och med att hon haft feber så får hon inte vara på dagis i morgon heller. Suck! Får försöka jobba hemmifrån lite ikväll och förhoppningsvis kan jag jobba imorgon - i vart fall på kvällen när hon lagt sig.

Har funderat lite på hur vi ska göra när hon blir sjuk. Om jag vab-ar, så kan jag inte samtidigt jobba som hennes assistent (såklart), men så länge vi inte har en extern assistent som hjälpa oss, så blir det lite knöligt. I assistanstimmarna är det inräknat att hon är sjuk emellanåt, eftersom det krävs mer assistans då. Om vi inte tar ut assistanstimmarna när hon är sjuk så finns det risk att timmarna stryks, eftersom vi inte hinner använda upp alla timmarna under 6-månadersperioden. Det innebär att vi inte längre fram (när assistenter är anställda) kan använda assistenter när hon är sjuk, eftersom det inte finns täckning för det. Frågan som kvarstår är om jag har rätt att ta ut tjänstledighet på jobbet för att ta hand om dottern de dagar hon är sjuk. Ställde frågan till min chef, men hon hade aldrig fått den frågan tidigare så hon behövde kolla upp. Kanske inte den vanligaste frågan... Någon som har erfarenhet?

2 kommentarer:

  1. Hej..Det är kämpigt med att anställa assistenter och samtidigt ha ett sjukt barn och så är frågan skall man vabba eller jobba. Vad säger chefen på jobbet? Blir som en ond cirkel.

    Jag vabbar när vår tös är sjuk. Men nu har vår kommun kommit på det att man ka inte ha två ersättningar trots utomstående assar. Så vi får itne vabba när jolina har en arbetande assistent hemma. Men det är inte deras ansvar att ta hand om hennes sjukdom utan det är ju ett föräldraansvar. Så vi får helt enkelt överklaga.
    Men det ska nog inte vara några problem att ta tjänstledigt för er dotter.. /Suzanna mamma till Jolina 3 år. www.jolinasvardag.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Ja, det kommer ju att bli en test när vi har assistent hemma och behöver/vill vabba samtidigt. Vi har ett par timmar dubbelassistans i veckan, undrar om man kan hävda att två assistenter ändå behövs...? Eller behöver jag ändå ta tjänstledigt för att i så fall ta rollen som den andra assistenten? F-kassan skulle ju kunna hävda att sjukdom ändå är inräknat i antalet assistanstimmar...

    SvaraRadera