torsdag 18 mars 2010

Ett skinande hem

Sitter i ett skinande rent hus. Kan inte minnas när huset var lika välstädat senast. Två nära vänner till mig har varit här och fejat i ett par timmar. Det är som en fantastiskt fin födelsedagspresent som jag kan tjuvnjuta av. Lovade dem att gå och lägga mig så fort de åkt och jag ska snart... Vill bara njuta lite till av att få vara helt själv i ett väldoftande och rent hus. T o m sängarna är bäddade, vilket inte händer alltför ofta.

Jag är fortfarande trött och låg, men allt blir så mycket enklare i ett harmoniskt hem.

Det är märkligt, men när det är så kaotiskt runt omkring mig, så hjälper det mycket när det är städat och undanplockat här hemma. Jag trivs vanligtvis bäst när det städat eller i vart fall undanplockat, var sak på sin plats. När jag är stressad pga för mycket att göra eller för att det händer mycket runt mig, saker jag inte känner mig bekväm med - som t ex sjukhusbesöket i nästa vecka, då blir det plötsligt ännu viktigare att det är undanplockat här hemma. Det är som om högarna med papper påminner mig om att jag inte har full koll. Är allt sorterat, då vet jag i vart fall att jag har koll på det jag kan påverka. Märkligt eller bara en sund överlevnadsstrategi? Mannen och jag har ibland haft diskussioner där han tycker att jag borde släppa på ambitionen här hemma, att det är okej att högarna växer. Det är bara det att då blir det en oerhörd stress för mig på hemmaplan också. Jag vill kunna ha koll, jag trivs med det och att ändra på en personlighet i en handvänning är inte det enklaste. Ofta har det också resulterat i att vi har missat viktiga saker, vilket för mig känns jobbigt och ibland pinsamt.

Supertack underbara vänner för er fantastiska insats!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar