onsdag 3 mars 2010

Vinprovning

Lätt berusad... Det var länge sedan! Flera år sedan faktiskt... En onsdag dessutom! Igår kväll blev jag inbjuden till en vinprovning som var nu ikväll. Snabba ryck! Det var verkligen fantastiskt trevligt! Så underbart att för några timmar bara vara en vanlig tjej. Inga frågor om jag hade barn, inga frågor om dottern. Ingen som tittade på mig med beklagan och sorg i ögonen över att jag och min familj lever ett liv som skiljer sig från många andras. Att mitt liv kanske inte riktigt blev som jag tänkt mig. Att dotterns liv inte är eller kommer bli som alla andras. Så underbart att få försvinna in i vinets underbara värld. Att få fokusera på vilka dofter och smaker som finns i vinet. Att få njuta av fantastiskt god mat - för att inte tala om de väldigt goda vinerna. Hittade en favorit och ska se om det finns möjlighet att beställa några flaskor.

Ålderns mognad gjorde sig påmind och såg till att jag inte tömde ett enda av provningsglasen..., mer än det första vinet som gavs som en välkomstskål. Det finns ju trots allt en dag i morgon också. En dag fylld med både jobb och barn. Plötsligt kändes vinet inte lika gott längre. Det var som om kroppen sa stopp, nu har du druckit tillräckligt. Märklig känsla. Jag tror jag har vuxit upp och blivit mogen! När hände det? När jag fick barn? Eller har det bara långsamt smugit sig på. Det kändes i vart fall skönt att komma hem till sängen i rimlig tid och att veta att det inte kommer vara några alls problem att ta sig upp i morgon. Kanske lite tröttare än vanligt, men inte värre än så. Mannen har lovat att ta hand om minstingen när hon vaknar, så jag kan sova lite längre än annars.

Det var i vart fall en helt underbar kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar