måndag 12 april 2010

Minstingens sovvanor del 2

Kampen för att få minstingen att sova hela nätter fortsätter... Häromnatten var jag helt övertygad om att hon inte hade vaknat en enda gång förrän mannen gick upp vid halvsju-tiden. Mannen bekräftade dock det omvända... Måste ha sovit djupt... Hörde inte henne alls och märkte inte heller när mannen gick upp för att bädda om henne eller la sig igen. Brukar annars vakna av att sängen rör sig när han lägger sig - är extremt lättväckt.

I natt har hon vaknat ett antal gånger. Halv fem vaknade hon och vägrade somna om. Gick upp, gav henne vatten och bäddade om henne. Vid varje tillfälle fram till kl fem så accepterade hon det och lag sig ner igen - för att 5-10 minuter senare skrika... När klockan var fem gav jag upp. Då vägrade hon somna om, vilket gjorde det omöjligt för mig också att sova. Gick upp för att i vart fall mannen skulle få sova lite till och beslutade mig för att hon skulle få välling 05.20 om hon inte lyckats somna om. Kan kanske tyckas vara en knäpp tid, men att äta frukost klockan fem känns som för tidigt, men halv sex är väl ändå acceptabelt. Eftersom det kändes som en evighet (och väldigt elakt) att låta henne skrika i en halvtimma så gjorde jag en deal med mig själv att 20 minuter är okej.

När klockan så var 05.20 så var hon fortfarande ledsen, värmde vällingen åt henne bara för att konstatera när micron plingade att hon hade somnat... Hon sover fortfarande.

Även om hon absolut inte sover hela nätter, så är det betydligt bättre än tidigare. Antar att man ska glädjas åt de små segrarna - och att inte dottern vaknar av skriken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar