torsdag 29 april 2010

Bostadsanpassning - en seger!

Vi borde nog fira. Inte nog med att vi fått plats för barnen på förskolan, vi fick även igenom vår andra ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Denna gången gäller det ett bubbelbadkar för dottern. Det märkliga i hela historien är att när jag först pratade med handläggaren om badkaret så tyckte hon att vi skulle söka separat och inte inkludera det i den stora ansökan (den vi nu har överklagat och ligger i tvist om). Hon menade därefter att det är jättesvårt att få igenom. Bara en enda person har lyckats få igenom det tidigare. Efter att jag läst upp läkarintyget så menade hon att intyget förvisso var bra, men att det inte skulle räcka för att få ansökan beviljad.

Jag försökte först få ett bättre intyg, vad nu det innebär, men det slutade med att intyget låg och mognade ett par månader och sedan skickade jag in ansökan. Att vi nu ändå fått vår ansökan beviljad tror jag beror på följande: Kommunen vet att vi med stor sannolikhet kommer överklaga och driva vidare frågan om vi nekas och om vi då skulle vinna i förvaltningsrätten, så blir vårt fall prejudicerande. Det vill man inte. Det blir nämligen dyrt om alla sådana ansökningar ska beviljas. Då är det billigare att slippa hantera överklagan hit och dit och istället bara ge oss pengarna. Det beviljade bidraget kommer inte täcka det badkar vi tänker köpa, men vi kommer en bra bit på väg i vart fall.

Borde nog köpa champagne... Ska bara minska på sömnbristen först, annars lär jag väl däcka innan glaset ens är halvtomt.

2 kommentarer:

  1. Alla goda nyheter man kan läsa på din blogg förgyller dagen. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Grattis :) Ha en härlig valborg!

    SvaraRadera